teteman

Aku bukan malaikat


Aku bukan malaikat

diciptakan tanpa nafsu
berkhidmat menurut Tuhan  yang satu
setiap detik setiap waktu
tetap setia tak pernah jemu

Aku bukan malaikat

berhati suci tiada noda 
bebas daripada nafsu dan dosa
tak pernah timbul niat angkara
hidupnya aman tiada sengketa

Aku bukan malaikat

tak perlu berlakon tak perlu berpura
apa dibuat bersih niatnya
tanpa walau secebis dusta
taat perintah tetapan yang Esa

Aku cuma insan biasa

dicipta tuhan yang Maha Esa
daripada benih yang jijik dan hina
menjadi makhluk tuhan dewasa
di dunia hidup diuji sentiasa

Aku cuma insan biasa

seringkali lalai tak pernah sempurna
dalam meniti hidup manusia
sungguh lemah melawan rasa
terkadang tewas nafsu berkuasa

Aku cuma insan biasa

tidak punya sebarang kuasa
meramal perkara di awal masa
menjangka apa yang org rasa
agar bahagia mereka sentiasa

Aku cuma insan biasa

tidak punya sebarang kuasa
puaskan hati setiap manusia
tapi kucuba elakkan sengketa
namun terkadang terjadi jua

duhai teman duhai saudara
ampun maaf diriku meminta
atas silap dan juga dosa
yang telah, sedang dan mungkin tercipta


penulis kata


27 Response to Aku bukan malaikat

  1. pandai betul along ni berpuisi ye ~

  2. Dol says:

    nice along!!! bgus puisi ni~ sorry lame tak jenguk busy ciket. blog pon lame daku tak update. :)

  3. kak Qaseh : thnx .. akak pon pandai gak..lagi best.. =)

    r-5 : tenkiu bro.. takpe.. bile2 ilham datang tu.. cepat2 la simpan.. heheh.. =)

  4. oh yeah~ i loike la along the tomok~

  5. aku terblank seketika..lepas tu dalam hati aku berkata-kata.."apa ni??"hahaahhaa

    Gorengbaek - Promote blog baru

    Hangit Habis dah - Percaya tak percaya...

    Gorengbaek - Dextrous Cyber Life

  6. Raden says:

    fuyoooo..entry along cam terlalu hebat. tak tau nk komen ape

    along, jum mkn nasik

  7. aku pon bukan malaikat.

  8. fullamak long... berbakat along ni ye.. cair jah bace.. tang cair tu tipu ye..

  9. Anonymous says:

    sy ade tag kamu dlm stu cntest .
    http://farhanamasdo.blogspot.com/2011/02/contest-senyum-tak-nampak-gigi-d.html

  10. Sunah : =)

    Along Tapa : haiseh.. tang mane tak paham?.. =.="

    Amira Naddia : makan nasik jom!.. =)

    along tgh latihan nih.. =p

    padie : ye.. sebab kite ni insan..

    CheJah : ye.. memang pelik kalau cair pon.. bukan ayat2 jiwang kan?.. =p

    Farhana masdo :
    aiseh.. dah join.. oke sat.. along ejas entry lama.. =)
    http://alongusop.blogspot.com/2011/02/senyum-tak-nampak-gigi.html

  11. terbaik... kadang-kadang berpuisi lebih mudah untuk mengumpulkan pelbagai perasaan dan buah fikiran dalam satu masa.

  12. ayushida : stuju!! =)
    cuma kalau silap penggunaan pkataan..
    kadang2 org boleh salah faham.. =p

  13. along nape nie??

  14. mira ellyna : heheh.. tade pape la.. coretan kata semata.. cewah.. =p

  15. tomato says:

    aku bukan malaikat.. teringt jaman sekolah2 dulu..hu

  16. eh?.. knape lak tomato?.. =)

  17. Dol says:

    okay bro. aku try! semalam ade dua sekali ilham bro. tapi bak kata ko kayuh pelan2 so aku post satu dulu tup2 pagi ni dah lupa. hahahaha. k bro puisi ko makin lama makin superb. makin berisi. guwd luck bro n berkrya lagi~ :)

  18. Unknown says:

    okey.. baguih2... dah boleh ready tuk pesta pantun tu.... :)

  19. eheheh.. r-5 nih.. apesal tak letak kat draft sesiap... kan dah tlepas..=p

    bile datang situasi yang kuat ntuk bagi ilham.. aku buatla.. kalo takde.. susah sket.. =p

  20. em.. pika.. pesta pantun sebenar nak pakai rima ujung

    a
    b
    a
    b

    tapi aku dok pakai byk yg

    a
    a
    a
    a

    tu yg jadi msalah bsar kat aku nih..=p

  21. Unknown says:

    sabor je la... aku dapat baca... masalah ko nih lebih dari apa yg ko tulis nih... hurmmmphhh...

  22. Mss Ieza says:

    bw..here..
    nice entry :)

  23. alooong..teruja akak bila baca nukilan along nie...sampai ke sanubari lubuk hati ini...

  24. Zulfikar :

    ahahah.. tetau je ko.. mase ni ade krisis.. so, alang2 aku buat la satu.. hmm..

  25. Mss Ieza :

    thnx singgah.. =)

  26. kak Adish Shida :

    tenkiu kak Shida.. harap dapat kongsi sama2.. =)

  27. nice one along!!! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...